Online-Seminare Keiō-Universität Frühlingssemester 2020 von Assist. Prof. Dr. Andreas Becker

1) 火4ドイツ語表現技法. Deutsch für Nichtfachstudenten

Weitere Informationen folgen

2) 火5コミュニケーション・ドイツ語中級. Kommunikation Deutsch

Weitere Informationen folgen

3) 水3ドイツ語学演習. Figurationen des Schönen in den 1920er und 1930er Jahren

2020.05.06 Das Schöne in Zitaten


„Mit jeder Handlung verhält es sich folgendermaßen: keine ist an sich selbst schön oder verwerflich. So zum Beispiel was wir jetzt tun, trinken oder singen oder uns unterhalten,- nichts von dem allen ist, an sich betrachtet, etwas Gutes und Schönes, sondern es wird dazu erst durch die Art der Ausführung; auf schöne und richtige Weise ausgeführt, wird es zu etwas Schönem, im Gegenteil aber etwas Verwerflichem. So ist es denn auch mit dem Lieben, und nicht jeder Eros ist edel und einer Lobrede würdig, sondern nur der, welcher uns antreibt, auf eine schöne Weise zu lieben.“
Aus: Platon: Das Gastmahl, übersetzt von Franz Susemihl, in: ders.: Werke, Erster Band, Berlin 1950, S. 657-727, zit. S. 670 [180Cf.]

08 Das Schöne ist das, was ohne Begriffe als Object eines
09 allgemeinen Wohlgefallens vorgestellt wird.
10 Diese Erklärung des Schönen kann aus der vorigen Erklärung desselben,
11 als eines Gegenstandes des Wohlgefallens ohne alles Interesse,
12 gefolgert werden. Denn das, wovon jemand sich bewußt ist, daß das Wohlgefallen
13 an demselben bei ihm selbst ohne alles Interesse sei, das kann
14 derselbe nicht anders als so beurtheilen, daß es einen Grund des Wohlgefallens
15 für jedermann enthalten müsse. Denn da es sich nicht auf irgend
16 eine Neigung des Subjects (noch auf irgend ein anderes überlegtes Interesse)
17 gründet, sondern da der Urtheilende sich in Ansehung des Wohlgefallens,
18 welches er dem Gegenstande widmet, völlig frei fühlt: so kann er
19 keine Privatbedingungen als Gründe des Wohlgefallens auffinden, an die
20 sich sein Subject allein hinge, und muß es daher als in demjenigen begründet
21 ansehen, was er auch bei jedem andern voraussetzen kann; folglich
22 muß er glauben Grund zu haben, jedermann ein ähnliches Wohlgefallen
23 zuzumuthen. Er wird daher vom Schönen so sprechen, als ob Schönheit
24 eine Beschaffenheit des Gegenstandes und das Urtheil logisch (durch Begriffe
25 vom Objecte eine Erkenntniß desselben ausmachend) wäre; ob es
26 gleich nur ästhetisch ist und bloß eine Beziehung der Vorstellung des
27 Gegenstandes auf das Subject enthält: darum weil es doch mit dem logischen
28 die Ähnlichkeit hat, daß man die Gültigkeit desselben für jedermann
29 daran voraussetzen kann. Aber aus Begriffen kann diese Allgemeinheit
30 auch nicht entspringen. Denn von Begriffen giebt es keinen Übergang zum
31 Gefühle der Lust oder Unlust (ausgenommen in reinen praktischen Gesetzen,
32 die aber ein Interesse bei sich führen, dergleichen mit dem reinen Geschmacksurtheile
01 nicht verbunden ist). Folglich muß dem Geschmacksurtheile
02 mit dem Bewußtsein der Absonderung in demselben von allem Interesse
03 ein Anspruch auf Gültigkeit für jedermann ohne auf Objecte gestellte
04 Allgemeinheit anhängen, d. i. es muß damit ein Anspruch auf
05 subjective Allgemeinheit verbunden sein.
Immanuel Kant: Kritik der Urteilskraft [1790], S. 211-212, https://korpora.zim.uni-duisburg-essen.de/kant/aa05/211.html

„Sagten wir nun, die Schönheit sei eine Idee, so ist Schönheit und Wahrheit einerseits dasselbe. Das Schöne nämlich muß wahr an sich selbst sein. Näher aber unterscheidet sich ebensosehr das Wahre von dem Schönen. Wahr nämlich ist die Idee, wie sie als Idee ihrem Ansich und allgemeinen Prinzip nach ist und als solches gedacht wird. Dann ist nicht ihre sinnnliche und äußere Existenz, sondern in dieser nur die allgemeine Idee für das Denken. Doch die Idee soll sich auch äußerlich realisieren und bestimmte vorhandene Existenz als natürliche und geistige Objektivität gewinnen. Das Wahre, das als solches ist, existiert auch. Indem es nun in diesem seinem äußerlichen Dasein unmittelbar für das Bewußtsein ist und der Begriff unmittelbar in Einheit bleibt mit seiner äußeren Erscheinung, ist die Idee nicht nur wahr, sondern schön. Das Schöne bestimmt sich dadurch als das sinnliche Scheinen der Idee.“
Georg Wilhelm Friedrich Hegel: Ästhetik, Bd. 1, Berlin und Weimar 1965, S. 117.

„Beauty is no quality in things themselves: It exists merely in the mind which contemplates them; and each mind perceives a different beauty. One person may even perceive deformity, where another is sensible of beauty; and every individual ought to acquiesce in his own sentiment, without pretending to regulate those of others.“
David Hume: Of the Standard of Taste, London 1757, §7.

„But to cut off all pretence for cavilling, I mean by the word Taste no more than that faculty or those faculties of the mind, which are affected with, or which form a judgment of, the works of imagination and the elegant arts. […] however paradoxical it may seem to those, who on a superficial view imagine, that there is so great a diversity of tastes, both in kind and degree, that nothing can be more in- determinate.“
Edmund Burke: Burke: A Philosophical Inquiry Of The Sublime And Beautiful, London 1889 [1757], S. 6.

„All men are agreed to call vinegar sour, honey sweet, and aloes bitter ; and as they are all agreed in finding these qualities in those objects, they do not in the least differ concerning their effects with regard to pleasure and pain. They all concur in calling sweetness pleasant, and sourness and bitterness unpleasant.“
Ebenda, S. 7

„The principle of pleasure derived from sight is the same in all. Light is more pleasing than darkness.“
Ebenda, S. 8

„[…] the mind of man possesses a sort of creative power of its own ; either in representing at pleasure the images of things in the order and manner in which they were received by the senses, or in combining those images in a new manner, and according to a different order. This power is called imagination; and to this belongs whatever is called wit, fancy, invention, and the like. But it 'must be observed, that this power of the imagination is incapable of producing anything absolutely new ; it can only vary the disposition of those ideas which it has received from the senses. Now the imagination is the most extensive province of pleasure and pain, as it is the region of our fears and our hopes, and of all our passions that are connected with them ; and whatever is calculated to affect the imagination with these commanding ideas, by force of any original natural impression, must have the same power pretty equally over all men. For since the imagination is only the representation of the senses, it can only be pleased or displeased with the images, from the same principle on which the sense is pleased or displeased with the realities ; and consequently there must be just as close an agreement in the imaginations as in the senses of men. A little attention will convince us that this must of necessity be the case.“
Ebenda, S. 10

„The object therefore of this mixed passion, which we call love, is the beauty of the sex. Men are carried to the sex in general, as it is the sex, and by the common law of nature ; but they are attached to particulars by personal beauty, I call beauty a social quality; or where womyn and men, and not only they, but when other annals give us a sense of joy and pleasure in beholding them, (and there are many that do so,) they inspire us with sentiments of tenderness and affection towards them persons; we like to have them near us, and we enter willingly into a kind of relation with them, unless we should have strong reasons to the contrary.“
Ebenda, S. 29

„The passion of love has its rise in positive pleasure; it is, like all things which grow out of pleasure, capable of being mixed with a mode of uneasiness, that is, when an idea of its object is excited in the mind with an idea at the same time of having irretrievably lost it.“
Ebenda, S. 37

„By beauty I mean that quality or those qualities in bodies, by which they cause love, or some passion similar to it.“
Ebenda, S. 65

„But surely beauty is no idea belonging to mensuration; nor has it anything to do with calculation and geometry. If it had, we might then point out some certain measures which we could demonstrate to be beautiful, either as simply considered, or as relating to others; and we could call in those natural objects, for whose beauty we have no voucher but the sense, to this happy standard, and confirm the voice of our passions by the determination of our reason. But since we have not this help, let us see whether proportion can in any sense be considered as the cause of beauty, as hath been so generally, and by some so confidently, affirmed. If proportion be one of the constituents of beauty, it must derive that power either from some natural properties inherent in certain measures, whieh operate mechanically; from the operation of custom; or from the fitness which some measures have to answer some particular ends of conveniency.“
Ebenda, S. 67

„Very justly is use called a second nature ; and our natural and common state is one of absolute indifference, equally prepared for pain or pleasure.“
Ebenda, S. 76

„Beauty in distress is much the most affecting beauty.“

Ebenda, S. 81
„Beauty is a thing much too affecting not to depend upon some positive qualities.“
Ebenda, S. 83

„But as perfectly beautiful bodies are not composed of angular parts, so their parts never continue long in the same right line. They vary their direction every moment, and they change under the eye by a deviation continually carrying on, but for w hose beginning or end you will find it difficult to ascertain a point. The view of a beautiful bird will illustrate this observation.“
Ebenda, S. 85

„It is smooth and downy; its parts are (to use that expression) melted into one another; you are presented with no sudden protuberance through the whole, and yet the whole is continually changing. Observe that part of a beautiful woman where she is perhaps the most beautiful, about the neck and breasts; the smoothness; the softness; the easy and insensible swell; the variety of the surface, which is never for the smallest space the same; the deceitful maze, through which the unsteady eye slides giddily, without knowing where to fix or whither it is carried.“
Ebenda, S. 86

„First, the colours of beautiful bodies must not be dusky or muddy, but clean and fair. Secondly, they must not be of the strongest kind. Those which seem most appropriated to beauty, are the milder of every sort; light greens ; soft blues; weak whites; pink reds; and violets.“
Ebenda, S. 87

„When any body is composed of parts smooth and polished, without pressing upon each other, without showing any ruggedness or confusion, and at the same time affecting some regular shape, I call it elegant.“
Ebenda, S. 90

„The next source of pleasure in this sense, as in every other, is the continually presenting somewhat new; and we find that bodies which continually vary their surface, are much the most pleasant or beautiful to the feeling, as any one that pleases may experience. The third property in such objects is, that though the surface continually varies its direction, it never varies it suddenly.“ Ebenda, S. 91

„I believe, to conclude, that the passion called love is produced by this relaxation. By the same method of reasoning which we have used in the inquiry into the causes of the sublime, we may likewise conclude, that as a beautiful object presented to the sense, by causing a relaxation of the body, produces the passion of love in the mind; so if by any means the passion should first have its origin in the mind, a relaxation of the outward organs will as certainly ensue in a degree proportioned to the cause.“ Ebenda, S. 113

„see figure 4, plate 12, where that sort of proportioned winding line, which will hereafter be called the precise serpentine line, or line of grace is represented by a fine wire properly twisted round the elegant and varied figure of a cone. “ William Hogarth: The analysis of beauty, Pittsfield/Massachusetts 1909 [1753], S. 75

„If anyone should ask, what it is that constitutes a fine proportioned human figure? how ready and seemingly decisive is the common answer; a just symmetry and harmony of parts with respect to the whole.“
Ebenda, S. 129

„Die Vollkommenheit in so ferne sie eine Erscheinung ist, oder in so ferne sie durch den Geschmack in der weitern Bedeutung bemerkt werden kan, ist die Schönheit (pulcritudo), und die Unvollkommenheit in so ferne sie eine Erscheinung ist, oder in so ferne sie durch den Geschmack in der weitern Bedeutung bemerkt werden kan, ist die Häßlichkeit (deformitas). Folglich ergötzt das Schöne, in so ferne es schön ist, denjenigen der es anschauet, und das Häßliche verursacht ihm ein Mißvergnügen.“
Alexander Gottlieb Baumgarten: Metaphysik, übers. von Georg Friedrich Meier, Jena 2004 [1783]S. 154-155 (§488).


2020.05.13 Antike Schönheit


Thutmosis Nofretete (1353 v.Chr.)
https://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCste_der_Nofretete#/media/Datei:Nefertiti_bust_(front).jpg [Link]

Myron Diskobolos (460 v.Chr., röm Kopie)
https://de.wikipedia.org/wiki/Diskobolos#/media/Datei:Discobulus.jpg[Link]

Venus von Milo (200 v.Chr.)
https://de.wikipedia.org/wiki/Venus_von_Milo#/media/Datei:Venus_de_Milo_Louvre_Ma399.jpg [Link]
https://www.turbosquid.com/de/3d-models/venus-milo-3d-model-1310331[Link]

Laokoon (200 v. Chr., röm. Kopie)
https://de.wikipedia.org/wiki/Laokoon-Gruppe#/media/Datei:Laocoon_and_His_Sons_black.jpg[Link]

Ariadne
https://www.louvre.fr/en/oeuvre-notices/female-bust-ariadne[Link]

Apollo
https://www.louvre.fr/en/oeuvre-notices/apollo-kassel-apollo-type [Link]
https://de.wikipedia.org/wiki/Apollo_von_Belvedere[Link]

Nike
https://de.wikipedia.org/wiki/Nike_von_Samothrake [Link]
https://arachne.uni-koeln.de/arachne/index.php?view[layout]=objekt_item&search[constraints][objekt][searchSeriennummer]=14829[Link]

Ergänzung Renaissance:
Michelangelo David(1504)
https://de.wikipedia.org/wiki/David_(Michelangelo)#/media/Datei:'David'_by_Michelangelo_JBU0001.JPG[Link]

4) 水5ドイツ文化研究. Zeit im Film

Weitere Informationen folgen

5) 金3ドイツ語Ⅰ. Deutsch für Anfänger
6) 金5コミュニケーション・ドイツ語中級. Kommunikation Deutsch

Weitere Informationen folgen


Aktualisiert am 03.05.2020. www.zeitrafferfilm.de, beckerx[at]gmx.de.
Für die Inhalte der verlinkten Seiten übernehme ich keine Haftung.